Hjælp til at skrive det gode CV

Et godt CV er væsentligt for at du kan sælge dig selv og dine kompetencer. Der er forskellige CV-præferencer, som varierer fra virksomhed til virksomhed. Men hvordan skriver du et CV, der får dig til samtale?

Vi vil komme med nogle bud, som alle virksomheder generelt vægter højt, når de modtager og skal læse et CV:

  • Først og fremmest skal det være overskueligt. Et læsevenligt layout hjælper læseren med hurtigt at danne et overblik over dine kompetencer.
  • CV’et skal opbygges i kronologisk rækkefølge, hvor de seneste ansættelser står først. Dette giver et godt overblik for læseren, hvilke arbejdsområder du senest har arbejdet med.
  • Vedhæft et foto af dig selv. Et foto danner et billede af dig som person.
  • Kom med eksempler på dine spidskompetencer.

Udover at CV’et skal sælge dig og dine kompetencer, er det også væsentligt at svare på relevante spørgsmål i dit CV. Vores bud på relevante spørgsmål som skal besvares i CV’et:

  • Hvad er du god til?
  • Hvad er dit speciale?
  • Hvad er din baggrund?
  • Har du tidligere arbejdet med lignende opgaver, og har du løst dem med succes?

Disse spørgsmål skal besvares i en kort og sammenhængende tekst på 7-10 linjer. Hav fokus på at dit resumé giver et fuldt billede af hvem du er. Udover fokus på dine faglige færdigheder, skal du også kort komme ind på dine personlige kompetencer. Undlad sætninger som ”jeg er god til at have mange bolde i luften”. Hold dig til konkrete eksempler.

I dit resumé skal du sælge dig selv og skille dig ud fra mængden. Mange virksomheder modtager mellem 30-40 ansøgninger til en stilling. Virker du uinteressant eller ikke kompetent nok, kan du allerede blive sorteret fra efter resuméet.

Hos Bencke & Partners har vi valgt at hjælpe med en skabelon, som du kan downloade her: